Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  بذر گل لادن بذر گل لادن

گل و گیاه ظرافت

گل لادن

گل لادن

گل لادن يك گونه گياه گل‌دار از خانواده Tropaeolaceae است. زيستگاه لادن رشته كوه‌هاي آند جنوبي در شمال بوليوي و كلمبيا در قاره آمريكاي جنوبي است. اين گل با نام علمي Tropaeolum Majus شناخته مي‌شود. لادن يك گياه چندساله است و داراي برگ‌هاي بزرگ و دايره‌اي شكل است. رنگ برگ‌هاي لادن سبز مايل به زرد و دم‌برگ­هاي آن ۵ تا ۳۰ سانتيمتر است لادن يك گياه علفي است و برگ‌هاي آن شبيه به چتر است. گل‌هاي اين‌گونه زيبا به رنگ‌هاي قرمز، نارنجي، زرد، صورتي و... يافت مي‌شود. يكي از خصوصيات مهم لادن كه مي‌توان آن را به‌راحتي شناسايي نمود برگ‌هاي چرمي شكل و تصوير ظاهري گل است.

برگ لادن طعم و مزه شاهي يا تره تيزك را دارد و به همين علت آن را شاهي هندي مي‌نامند. در خارج، از برگ‌هاي جوان آن در تهيه سالاد استفاده مي‌شود. ميوه‌هاي سبز آن به‌عنوان چاشني به ترشي اضافه مي‌شود. در قديم دم‌كرده آن را به‌عنوان داروي مدر مصرف مي‌كردند. همچنين از خيسانده بذر گل لادن و برگ تازه لادن در الكل براي جلوگيري از ريزش مو استفاده مي‌شود. براي كشت در گلخانه، سبدهاي آويزان، كنار نرده‌ها و در حاشيه مناسب است. در مناطق جنوبي ايران كه زمستان معتدل دارند به‌عنوان گل زمستانه يا بهاره در باغچه منازل كشت مي‌شود.

شرايط نگهداري گل لادن

نور: اين گياه به نور زياد و مستقيم آفتاب نياز دارد آن را در محلي از باغچه بكاريد كه نور مناسبي را دريافت نمايد. بطوركلي اين گياه به آفتاب كامل و نور مستقيم نياز دارد اما نبايد در معرض نور شديد قرار گيرد. اين گياه مي‌تواند در شرايط نيمه سايه هم عملكردي خوبي را از خود نشان دهد؛ اما در سايه بيش از حد و نبود نور مستقيم، باعث بزرگ شدن برگ‌ها و كاهش گلدهي مي‌شود.

آبياري: لادن نسبت به بي‌آبي مقاوم است اما براي شادابي و گلدهي خوب به آبدهي منظم نياز دارد. قبل از هر بار آبياري سطح خاك را لمس نماييد در صورت خشك بودن مجدداً آبدهي را انجام دهيد. در فصل گرما روزي يك‌بار آب دادن مناسب است.

رطوبت: اين خاك به رطوبت كمي نياز دارد بعد از خشك شدن كامل خاك مجدداً آبدهي را انجام دهيد.

دما: دماي مناسب براي نگه‌داري لادن ۲۸ درجه است.لادن به سرماي كم مقاوم است ولي تحمل يخبندان را ندارد. از طرفي هوا اگر زياد گرم باشد، باعث مي‌شود عمر گل‌ها كوتاه شود. پس در تابستان بايد بعدازظهرها در محل سايه نگه‌داشته شود.

خاك: خاك مناسب براي اين گياه خاك شني و سبك است خاك بايد زهكشي خوبي داشته باشد.

كوددهي: كود نيتروژن به زياد شدن شاخ و برگ و توليد گل‌هاي بيشتر كمك مي‌نمايد.

تكثير: تكثير اين گياه به دو طريق انجام مي‌شود:

۱) كشت بذر: اين روش اصلي‌ترين روش ازدياد است كه به دو صورت انجام مي‌گيرد. يا گياه را مستقيماً در خرداد ماه در زمين اصلي كشت مي‌كنند و يا در مناطق سرد در آخر زمستان در خزانه مي‌كارند و بعد با خاك اطراف ريشه به زمين اصلي انتقال مي‌يابد. در اين حالت در بهار گل زيادي توليد مي‌كند. اين گياه به انتقال حساسيت دارد به همين دليل نشاكاري كمتر انجام مي‌شود. نكته قابل‌توجه در روش كشت با بذر اين است كه براي كاشت گل لادن بايد از بذرهاي تازه استفاده كرد چون بذرهاي مانده، قوه ناميه كم و درنتيجه درصد جوانه‌زني كمي دارند.

۲) قلمه زدن: اين روش در ارقام پر پر معمول است. در اين روش ساقه‌هاي سفت انتخاب شده و به جز چند برگ كوچك انتهايي، ساير برگ‌ها حذف مي‌شوند. بعد اين ساقه‌ها را در آب گذاشته و در محلي كه آفتاب ملايم است قرار مي‌دهند بعد از ريشه‌دار شدن، گياه به گلدان انتقال مي‌يابد.

زمان گلدهي: از اوايل بهار تا پايان پاييز فصل گل لادن دارد. كشت آن در پائيز و نگهداري در گلخانه موجب گلدهي در طول زمستان مي‌شود و براي اوايل بهار نيز گلدان‌هاي پرگلي مي‌توان داشت. در هواي آزاد تمام ماه‌هاي بهار، تابستان و پائيز گل مي‌دهد.

روش كاشت بذر لادن: بذرها را ۲۴ ساعت در آب ولرم خيس كنيد سپس در مخلوطي از خاك باغچه و ماسه و كود حيواني در عمق ۲ سانتي‌متري بكاريد. بعد از كاشت خزانه را در محلي نيم‌سايه نيم آفتاب قرار داده و آن را آبياري كنيد. سپس روي آن را پوششي نايلوني با چند سوراخ بگذاريد تا تهويه آن مناسب باشد و همچنين رطوبت را زود از دست ندهد. پس از اينكه بذرها جوانه زدند و سرماي هوا از بين رفت آن‌ها را به زمين اصلي منتقل كنيد.

زمان كاشت: اواخر زمستان تا اوايل بهار فصل كاشت گل لادن است.

مدت زمان جوانه‌زني: ۱۴ الي ۲۱ روز زمان لازم است تا بذرها جوانه بزنند.

دماي مطلوب: ۱۵ تا ۱۸ درجه براي بذرها مناسب است.

خواص گل لادن

مي‌توان از گل لادن براي راحتي دفع، مقابله با سرماخوردگي و مراقبت از مو استفاده كرد. اگر جز افرادي هستيد كه جعبه‌ي كمك‌هاي اوليه‌تان را پر از داروهاي مختلف نمي‌كنيد، اگر اعتقادي به داروهاي امروزي نداريد و به قول بنده خدايي آن‌ها را گچ مي‌دانيد و اگر طرفدار داروهاي گياهي و طبيعي هستيد اين مطلب به دردتان مي‌خورد. مي‌خواهيم ۳ خاصيت گل لادن را بازگو كنيم.

لوئي چهاردهم دستور داد اين گل را به خاك فرانسه وارد كردند تا از قابليت تزئيني آن استفاده كنند. اما بايد بدانيد كه اين گل علاوه بر رنگ‌هاي زيبا و دل‌انگيز آن خواص درماني نيز دارد. مي‌توان از اين گل لادن براي راحتي دفع، مقابله با سرماخوردگي و مراقبت از مو استفاده كنيد.

دانه‌هاي خشك گل لادن خواص مليني دارد. در واقع اين دانه‌ها عمل دفع را راحت‌تر مي‌كند. ۷۰ گرم دانه‌ي خشك گل لادن را پودر كنيد. ۱۵۰ گرم عسل به آن اضافه كنيد. هر روز تا زماني كه حالتان بهتر شود ۳ قاشق چاي‌خوري ميل كنيد.

سرماخوردگي، سرفه، برونشيت و غيره. گل لادن مانند يك پزشك مهربان به سراغ درمان گلو و سينه‌ي شما مي‌رود. گلبرگ‌ها و برگ‌هاي خشك گل لادن را دم و ميل كنيد. اين دمنوش گل لادن تب شما پايين مي‌آورد و خواب راحتي به شما هديه مي‌دهد.

يكي ديگر از فوايد گل لادن ياري رساندن به موهاي آسيب ديده است. گل لادن باعث درخشندگي و تقويت موها مي‌شود و با ريزش آن‌ها مقابله مي‌كند. براي اين كار داخل يك ليتر آب يك مشت برگ، گلبرگ و دانه‌هاي خشك لادن را ريخته و به مدت ۱۵ دقيقه بجوشانيد. اجازه دهيد اين جوشانده خنك شود. موهايتان را با شامپوي هميشگي‌تان شستشو دهيد و اين محلول را روي موهايتان بريزيد. ۱۰ تا ۱۵ دقيقه صبر كنيد و آب بكشيد.

براي خريد بذر گل لادن و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/6/16 ساعت: ۰۱ توسط:zerafatcom :